söndag 4 oktober 2015

Test av Matematik-IT för Grundskolan

Denna vecka börjar jag tillsammans med en grupp elever i åk4 samt lärare vid Lugnets grundskola i Hammarby Sjöstad undersöka om skolmatematiken kan ges en ny mening, innehåll och form genom att utgå från att dagens IT-värld bygger på matematik + datorberäkning.

Min ambition är att visa att elever i åk4 i grundskolan med lämplig IT-matematik kan nå bättre färdighet vad gäller matematisk datorsimulering än teknologer i åk4 på KTH.

Om detta visar sig vara riktigt kan det ge argument som stödjer mitt tidigare framförda förslag att ersätta nuvarande skolmatematik med ett nytt kärnämne i form av Matematik-IT.

Som plattform kommer jag att använda Codea som är ett verktyg för programmering av datorspel eller mer allmänt för datorsimulering av fenomen inom den verkliga värld som omger oss eller de tänkta världar som fantasin kan skapa. Möjligheterna är obegränsade.

Jag kommer här att kontinuerligt rapportera om hur detta test framskrider och jag hoppas kunna stimulera eleverna att dokumentera sina framsteg på lämplig websida.

Mer konkret kommer jag alltså att testa om reformprogrammet BodyandSoul, som användes under min tid på Chalmers 2000-2007, i modifierad form kan användas för att reformera en död skolmatematik i desperat behov av förnyelse och vitalisering.

Mitt mål är, i samband med detta test vid Lugnets grundskola, att med iPad utforma en ny version av BodyandSoul för iPad för skolan. Ledorden är alltså:
  • simuleringsteknik som teknik för simulering och teknik med simulering
  • simuleringsteknik för iPad med iPad.
PS1 Jag har lagt upp en ny blogg Matematik-IT som kommer att samla erfarenheterna från detta projekt, med förhoppningsvis input från elever och rektor, som öppnat skolan och som själv deltar som elev.

PS2 Det återstår att se om KTHs långa arm kan stoppa även detta mitt initiativ till reform av en föråldrad matematikundervisning.

1 kommentar:

  1. Som gammaldags plugg-skoleprodukt (student 67-real-ma) inser jag ändå att det är nya tider nu.
    Och viktigare än något annat är att många fler ungdomar kommer igång tidigt med ett kvalificerat intresse för naturvetenskap och matematik.
    Man måste se problemen i vitögat nu och göra något konstruktivt. Jag önskar dig lycka till i detta.
    Mvh BoE

    SvaraRadera